Turens indhold

Tuens indhold - Info til lærere/gruppeledere

Her kan du som lærer/gruppeleder læse, hvilken lejrskole vi tilbyder.

Vi tilbyder en komplet pakke med alt, hvad I behøver til at tage på en lejrskole hos os. Det er meget vigtigt at påpege, at dette er en lejrskole, hvor eleverne bliver dannet og lærer praktisk såvel som teoretisk skiundervisning.

I bliver hentet på skolen af vores egen danske bus, som kører jer lige til døren i Norge. Kort efter ankomst serveres morgenmad, hvor eleverne smører madpakke til dagen. Efter morgenmaden introduceres I for instruktørerne, dagens aktiviteter mv.

Herefter går vi i skistalden (skiudlejen), hvor alle bliver udstyret med langrendsski, stave og støvler. Det er ligeledes muligt at låne skaltøj - dvs. overtøj, der er vind- og vandafvisende. Når alle har fået udstyr, starter vi op på dagens program som indeholder lege og tekniske øvelser på fladt terræn i nærområdet. Vi har typisk tre forskellige "stationer", hvor alle på en sikker og sjov måde kan blive dus med langrendsskiene. Efter en time til halvanden på skiene holder vi frokostpause på fjeldstuen.

Efter frokostpausen mødes vi på vores bakke (som også har en skilift) og fortsætter skiskole på langrend. Her øver vi at bremse på skiene, lave undvigelsesmanøvre, svinge m.m. Efter en times tid vil der mulighed for at køre på bakken og bruge skiliften. Er der kræfter til det, kører vi en kort tur i fjeldet (ca. 2 km.) for at få følelsen af det, at være på tur.

Der serveres toretters aftensmad kl. 18:00

Kl. 19:00 mødes instruktører og lærere, hvor vi taler om dagen og planlægger næste dag.

Kl. 19:30 er der undervisning for eleverne. Disse tre punkter gør sig gældende hver dag.

Dag 2

Morgenmad serveres kl. 08:00.

Eleverne spiser morgenmad, smører madpakke til dagen og gør sig klar til at komme på langrendstur i fjeldet. Alle sørger for at pakke en taske til dagen med vand, madpakke, snacks, termoflaske, noget ekstra tøj m.m.

Typisk deler vi grupperne i to til tre skihold, der hver har en sværhedsgrad tilpasset holdet. Ét hold vil typisk gå langt og højt (ca. 10-12 km. og 100-150 højdemeter), et hold vil gå "mellem" (ca. 8-10 km. og 100-150 højdemeter) og et hold vil gå roligt (ca. 5-8 km. og meget få højdemeter). På den måde får alle glæde af turen, og vi forsøger i samarbejde med lærerne at få sammensat så homogene hold som muligt.

Vi smører ski efter morgenmaden, info om skismøring tilgår under opholdet, herefter går vi afsted i de ovennævnte hold. Vi spiser frokost, de medbragte madpakker, i fjeldet undervejs på turen. Det er sjovt, hyggeligt og god motion at være på langrendstur.

Vi tager afsted mellem kl. 9:15 og 9:45 og er tilbage igen mellem 13:00 og 14:30 afhængig af turvalg m.m.

Efter en kort pause får alle udleveret alpinski/snowboard (vi har et begrænset antal snowboards), herefter er der mulighed for at køre på vores bakke. Instruktørerne hjælper eleverne med at komme i gang på skiene, så de kan føle sig trygge ved at køre ned ad bakke.

Resten af dagen går med sjov på bakken samt aktiviteter indendørs.

Aftensmad, lærermøde og aftenundervisningen foregår på samme måde som foregående dag.

Dag 3, 4 og 5.

Morgenmad serveres kl. 08:00.

Dagene herfra og frem til slutningen af opholdet kan variere lidt afhængig af, hvilken type ophold man vælger. Her forsøgt forklaret så kort og præcist som muligt. Længere nede på siden, kan du finde programmer for, hvordan et ophold hos os typisk ser ud.

Vælges et ophold kun på langrend vil denne dag og de resterende dage være som dag 2, hvor vi går på skitur i fjeldet inddelt i hold og med oppakning. Turene vil typisk blive en lille smule mere udfordrende dag for dag, da eleverne bliver bedre og bedre på ski.

Tilvælger man én dag på alpin, vil det typisk være til Gålå eller Fefor, som er gode, trygge og overskuelige alpinområder. Læs mere om områderne her

Én dag på alpin vil typisk være på tredjedagen med afgang fra Sulseter ca. kl. 09:00, efter cirka en times kørsel ankommer vi. Vi indleder dagen med begynderskiskole for alle, som har behov for det. Efter ca. halvanden timer er erfaringen, at de fleste kan "stå på egne ben" og køre selvstændigt i anlægget. Resten af dagen er fri leg. Vi kører retur når anlægget lukker mellem kl. 15:30 og 16:00 afhængig af årstiden. Herefter aftensmad, møde og undervisning. Ønsker man to dage på alpin, vil dag 4 være magen til dag 3. Her er der mulighed for at vælge mellem Gålå, Fefor og Kvitfjell. Se priser i prislisten.

Uanset om man vælger en eller to dage på alpin vil den sidste dag på langrend blive afsluttet med hygge omkring et bål i terrænet, hvor alle har mulighed for at riste en pølse over bålet. På afrejsedagen afleverer alle det lånte udstyr og gør klar til afrejse. Aftensmaden serveres lidt tidligere end de forgående dage, så bussen kan køre med Danmark ved 19-tiden. Der er ikke møde og undervisning på sidstedagen.

Praktisk info vedr. opholdet